dimecres

Aprenem a fer Unitats Didàctiques!

En aquesta sessió en vam posar amb grups de tres persones i el Martí ens va repartir una fitxa senzilla per a què aprenguem a fer una unitat didàctica. Havíem d'escollir una competència del currículum i crear unes activitats relacionades amb ella, amb uns objectius i uns criteris d'avaluació. Aparentment sembla una feina  senzilla, però s'ha de tenir clar que en el currículum hi trobem molts objectius i competències i de què es tracta és de saber filar prim i assenyalar només les que els alumnes assoliran mitjançant les activitats proposades a la unitat didàctica. Us deixo la nostra d'exemple. 




GRUP CLASSE
DURADA
PERÍODE
CURS ESCOLAR
PROFESSOR/A
4rt de Primària
3 SETMANES
1  CURS
2013-14
NOELIA VALERO
ENRIC GALLÉN
CRISTINA CARBONELL
ÀREA
TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
CONEIXEMENT DEL MEDI
COM FUNCIONA LA MEVA TERRA?
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
CRITERIS D'AVALUACIÓ
1.- Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements sig- nificatius de l’entorn natural i analitzar els resultats i plantejar solucions alternatives als problemes.
2.- Utilitzar diversos llenguatges per expressar i comunicar els continguts de l’àrea.
3.- Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant.
4.- Utilitzar de manera responsable i creativa les TIC i el material relacionat amb l’experimentació i el treball de camp, com a eines per obtenir informacions i com a instruments per aprendre i compar- tir coneixements.
5.- Utilitzar la llengua com a eina per construir coneixement (des- cripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació).
6.- Trobar explicacions racionals dels fets i problemes que s’identifiquen en el nostre entorn i de la utiltat de l’aplicació de procedimeints i actituds científiques.

Competències comunicatives (interpretar dades)
Competències metodològies (plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació per exemple,  Competència matemàtica,  Tractament de la informació i competència digital,  Competència d’aprendre a aprendre).
Competències personals
Competències específiques per conviure i habitar el món ( Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic)

-Reconèixer i explicar, recollint dades i utilitzant aparells de mesura, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes, mostrant una actitud de respecte pel medi.
-Saber muntar, desmuntar i utilitzar algunes màquines senzilles, analitzant el seu funcionament, posant atenció especial a l’energia que utilitzen i valorant la importància de fer un ús responsable de les fonts d’energia.
-Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l’observació sistemàtica directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
-  Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d’un treball d’investigació sobre un tema rellevant de l’entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient





CONTINGUTS

1.- Mesura de la temperatura, direcció i velocitat del vent i quantitat de precipitacions. Iniciació al regis- tre, representació gràfica i interpretació de dades meteorològiques. Utilització de recursos TIC.
2.- Caracterització del sistema Sol-Terra-Lluna i establiment de relacions entre els moviments de rota- ció i translació de la Terra, el dia i la nit i les estacions, i entre la posició del Sol i les ombres.

ACTIVITATS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE I D'AVALUACIÓ



1.- En relació a l’exploració d’idees prèvies: l’activitat del professor d’introduir els conceptes de temperatura, termòmetre, precispitació, baròmetre entre d’altres a través de preguntes obertes al grup classe.

2.- En relació a la introducció de nous continguts: l’activitat  d’explicació del moviment de traslació utilizant els nens com a punts de referència, o bé utilizant un lot i una pilota de tenis, o bé utilizant un vídeo explicatiu.

3.- En relació a l’estructuració del coneixement: l’activitat d’elaborar el mural grupal del moviment de traslació de la terra al voltant del sol que determina les estacions de l’any.

4.-  En relació a l’aplicació del coneixement: l’activitat d’el·laborar un gràfic comparatiu amb cadascuna de les dades recollides  i interpretar les dades recollides.














Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada