En aquesta sessió en vam posar amb grups de tres persones i el Martí ens va repartir una fitxa senzilla per a què aprenguem a fer una unitat didàctica. Havíem d'escollir una competència del currículum i crear unes activitats relacionades amb ella, amb uns objectius i uns criteris d'avaluació. Aparentment sembla una feina senzilla, però s'ha de tenir clar que en el currículum hi trobem molts objectius i competències i de què es tracta és de saber filar prim i assenyalar només les que els alumnes assoliran mitjançant les activitats proposades a la unitat didàctica. Us deixo la nostra d'exemple.
GRUP CLASSE
|
DURADA
|
PERÍODE
|
CURS ESCOLAR
|
PROFESSOR/A
|
|
4rt de Primària
|
3 SETMANES
|
1 CURS
|
2013-14
|
NOELIA VALERO
ENRIC GALLÉN
CRISTINA CARBONELL
|
|
ÀREA
|
TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
||||
CONEIXEMENT DEL MEDI
|
COM
FUNCIONA LA MEVA TERRA?
|
||||
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
|
CRITERIS D'AVALUACIÓ
|
|||
1.- Plantejar-se, identificar i resoldre
interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements sig- nificatius
de l’entorn natural i analitzar els resultats i plantejar solucions
alternatives als problemes.
2.- Utilitzar diversos llenguatges per expressar i
comunicar els continguts de l’àrea.
3.- Participar activament en el treball en grup,
adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant.
4.- Utilitzar de manera responsable i creativa les
TIC i el material relacionat amb l’experimentació i el treball de camp, com a
eines per obtenir informacions i com a instruments per aprendre i compar- tir
coneixements.
5.- Utilitzar la llengua com a eina per construir
coneixement (des- cripció, explicació, justificació, interpretació i
argumentació).
6.- Trobar explicacions racionals dels fets i
problemes que s’identifiquen en el nostre entorn i de la utiltat de
l’aplicació de procedimeints i actituds científiques.
|
Competències
comunicatives (interpretar dades)
Competències
metodològies (plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació
per exemple, Competència matemàtica, Tractament de la informació i competència
digital, Competència d’aprendre a
aprendre).
Competències
personals
Competències específiques per conviure i
habitar el món ( Competència en el coneixement i la interacció amb el món
físic)
|
-Reconèixer i explicar, recollint dades i utilitzant
aparells de mesura, les relacions entre alguns factors del medi físic i les
formes de vida i activitats humanes, mostrant una actitud de respecte pel
medi.
-Saber muntar, desmuntar i utilitzar algunes màquines
senzilles, analitzant el seu funcionament, posant atenció especial a
l’energia que utilitzen i valorant la importància de fer un ús responsable de
les fonts d’energia.
-Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i
fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l’observació sistemàtica
directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i
comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
- Mostrar iniciativa i
creativitat en la realització d’un treball d’investigació sobre un tema
rellevant de l’entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient
|
|||
CONTINGUTS
|
|||||
1.- Mesura de la temperatura, direcció i velocitat
del vent i quantitat de precipitacions. Iniciació al regis- tre,
representació gràfica i interpretació de dades meteorològiques. Utilització
de recursos TIC.
2.- Caracterització del sistema Sol-Terra-Lluna i establiment de
relacions entre els moviments de rota- ció i translació de la Terra, el dia i la nit i
les estacions, i entre la posició del Sol i les ombres.
|
|||||
ACTIVITATS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE I D'AVALUACIÓ
|
|||||
1.- En relació a
l’exploració d’idees prèvies: l’activitat
del professor d’introduir els conceptes de temperatura, termòmetre,
precispitació, baròmetre entre d’altres a través de preguntes obertes al grup
classe.
2.- En relació a
la introducció de nous continguts:
l’activitat d’explicació del moviment
de traslació utilizant els nens com a punts de referència, o bé utilizant un
lot i una pilota de tenis, o bé utilizant un vídeo explicatiu.
3.- En relació a
l’estructuració del coneixement:
l’activitat d’elaborar el mural grupal del moviment de traslació de la terra
al voltant del sol que determina les estacions de l’any.
4.- En relació a l’aplicació del coneixement: l’activitat d’el·laborar un gràfic
comparatiu amb cadascuna de les dades recollides i interpretar les dades recollides.
|
|||||
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada